برخی ازکسب و کارها به مشتریانی که قبلاً خرید کردهاند، توجه زیادی نمیکنند و فکر میکنند با یک بار خرید به مشتریان دائمی تبدیل شدهاند. آن ها استراتژی تجربه مشتری خود را برای جذب افراد جدید و تشویق مشتریان به انجام اولین خرید خود طراحی می کنند. اما این نوع استراتژی می تواند شما را در مسیر اشتباه قرار دهد.ما در ایجاد باشگاه مشتریان به کمک شما میاییم
باشگاه مشتریان چیست؟
باشگاه مشتریان در واقع برنامه ای است که طی آن کسب و کار ها امکانات ویژه و محدودی را به مشتریان خاص و ویژه ارائه می دهد. به این ترتیب، سازمان تلاش میکند تا ارزش مادامالعمر مشتریان خود را با ایجاد احساس در مشتریان خاص و اعضای یک گروه ممتاز، افزایش دهد.
در ادبیات بازاریابی دیجیتال مفهومی به نام ارزش طول عمر مشتری وجود دارد. تعریف این مفهوم صرفاً میزان سودی است که شخص در طول زندگی خود برای یک شرکت به ارمغان می آورد. فرمول خاصی برای محاسبه مقدار دقیق این فاکتور وجود دارد که به متغیرهای مختلفی بستگی دارد.
هر چه ارزش طول عمر مشتری بیشتر باشد، سود بیشتری برای شرکت خواهد داشت. ایجاد یک باشگاه مشتریان به شما این امکان را می دهد که مشتری را متقاعد کنید که در آینده خرید کند. این برای سهولت خریدهای بعدی و سود بیشتر مشتری برای کسب و کار در طول عمرش کافی است.
هدف از ایجاد باشگاه مشتریان؟
- تبدیل مشتریانی که از شما خرید کرده اند به مشتریان وفادار.
- جذب مشتریان جدید با هزینه کمتر.
- ایجاد یک رابطه سودمند برای هر دو طرف.
- دریافت بازخورد دقیق تر از مشتریان
اهمیت ایجاد باشگاه مشتریان به عنوان یک فعالیت بازاریابی چیست؟
ایجاد یک باشگاه مشتریان نباید به این صورت باشد که گویی لیستی از مشتریان تهیه کرده اید و قرار است آن ها را دور هم جمع کنید. بلکه باید به عنوان یک فعالیت بازاریابی به آن نگاه کنید. این روزها تعداد زیادی از شرکت ها هستند که باشگاه مشتریان دارند. اما آیا همه این باشگاه ها موفق هستند؟ آیا مشتریان مایل به ماندن در چنین باشگاه هایی هستند؟
برای داشتن یک باشگاه مشتریان موثر، باید استراتژی مناسبی را برنامه ریزی کنید تا مشتریان در مرحله مناسب از سفر مشتری به باشگاه بپیوندند. یک استراتژی خوب بدون بازاریابی مناسب به دست نمی آید، زیرا بازاریابی در دنیای امروز دیگر محدود به تراکنش های مالی یا برنامه هایی برای کسب سود بیشتر نیست. با نگاهی دقیق تر می توان فهمید که بازاریابی این روزها مستلزم شناخت دقیق مشتری و ارتباط موثر با او نیز هست.
چگونه باشگاه مشتریان خود را ایجاد کنید؟
تا اینجا متوجه شدیم که باشگاه مشتریان باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا برای شما و کسب و کار شما مفید باشد. اکنون زمان آن رسیده است که اقدامات لازم برای ایجاد و راه اندازی باشگاه مشتریان را انجام دهیم و مرحله به مرحله این رویه را توضیح دهیم.
چگونه باشگاه مشتریان را ایجاد کنیم؟
1. مخاطبان و مشتریان خود را بشناسید و بر اساس علایق و نیازهای آن ها باشگاه ایجاد کنید
بعید است که ساخت باشگاه مشتریان بدون شناخت دقیق مشتری موفق شود. شما در حال ایجاد باشگاه به طور خاص برای مشتریان خود هستید، بنابراین به درک روشنی از نیازها، علایق و انتظارات آن ها نیاز دارید. وقتی باشگاه مشتریان شما برای مشتری جذاب شود و چیزی منحصر به فرد یا اضافی برای ارائه در بین رقبای شما داشته باشد، در این صورت در دستیابی به آنچه مشتری می خواهد موفق خواهید شد.
برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی از مشتریان، لازم نیست کارهای سخت و پر استرس انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک نظرسنجی حرفه ای خریدار شخصی ایجاد کنید و آن را برای مشتریان خود ارسال کنید، سپس با داده های به دست آمده از آن ها، خود را برای ایجاد یک باشگاه مشتریان آماده کنید.
شناخت دقیق شخصیت های خریدار به شما کمک می کند تا استراتژی بهتری برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک فروشگاه تجهیزات دیجیتال دارید، ممکن است پس از انجام نظرسنجی شخصیت خریدار متوجه شوید که مشتریان شما خرید اقساطی را به جای داشتن تخفیف های بالاتر روی یک محصول خاص ترجیح می دهند. اگر بدون بررسی شخصیت مشتریان خود یک باشگاه راه اندازی کنید، احتمال زیادی وجود دارد که در مسیر اشتباهی قرار بگیرید.
2. استراتژی باشگاه مشتریان و مزایا و شرایط عضویت در آن را تعریف کنید
پس از شناخت نیازها و علایق مشتری، نوبت به برنامه ریزی یک استراتژی کارآمد برای باشگاه مشتریان می رسد که می تواند برای هر دو طرف سودآور باشد. به عنوان مثال، در این مرحله، باید تعیین کنید که هر کسی که باید عضو باشگاه مشتریان شما باشد، باید مبلغ مشخصی در ماه خرید کرده باشد یا تعداد مشخصی امتیاز کسب کرده باشد.
قبل از تدوین یک استراتژی، خود را به جای مشتری قرار دهید و این سوال را از خود بپرسید: چرا باید به باشگاه مشتریان بپیوندم؟ با توجه به مزیت های رقبای خود به این سوال از دیدگاه مشتری پاسخ دهید. اگر پاسخ قانع کننده است و با علایق و نیازهای مشتریان شما مطابقت دارد، زمان شروع فرا رسیده است.
اگر احساس می کنید که نمی توانید از طرف مشتریان خود به سوالات پاسخ صحیح دهید، بهتر است با تعداد محدودی از آن ها مصاحبه کنید یا از افرادی که به باشگاه مشتریان شما پیوسته اند بپرسید که چرا این کار را انتخاب کرده اند.
باشگاه مشتریان نسیم هزار ، همیشه در ذهن مشتریان باقی می ماند و افراد زیادی به دلیل دسترسی آسان به عضویت این باشگاه در می آیند. علاوه بر این، استارباکس می تواند رفتار و عملکرد مشتری را از طریق این برنامه بهتر زیر نظر داشته باشد.
3. اطلاع رسانی به مشتریان خود را از طریق کانال های خود شروع کنید
بعد از اینکه باشگاه مشتریان خود را ایجاد کردید، باید به مشتریان خود در مورد آن اطلاع دهید. بهترین راه برای اطلاع رسانی به مشتریان از طریق کانال های ارتباطی است که با آنها دارید. شبکههای اجتماعی، وبسایتها، ایمیلها و کانالهای دیگر میتوانند به شما کمک کنند تا اخبار ایجاد یک باشگاه مشتریان را به مشتریان خود برسانید.
گاهی اوقات شرایط خاص و مطلوب باشگاه مشتریان می تواند یک مشتری بالقوه را به یک مشتری بالفعل تبدیل کند. پس از اعلام ایجاد باشگاه مشتریان خود به سادگی این واقعیت را نادیده نگیرید. شما می توانید این کار را از طریق کانال های شرکای تجاری خود و سایر روش های تبلیغاتی انجام دهید.
4. به وعده های خود عمل کنید
وقتی مشتریان به باشگاه شما می پیوندند، اعتماد خود را به شما و قول های شما ابراز می کنند.در مرحله توسعه استراتژی، شما این فرصت را دارید که شرایط را به خوبی تنظیم کنید و قول هایی بدهید که می توانید به آنها عمل کنید.
عمل نکردن به وعدههایی که به مشتری میدهید میتواند منجر به اثرات منفی بسیاری شود و در نتیجه اعتمادسازی با سایر مشتریان دشوارتر میشود.
5. توجه به تعادل در ارائه پیشنهادات و در فرهنگ تخفیف
در تخفیف تعادل را حفظ کنید، تخفیف بیش از حد نیز می تواند تاثیر منفی داشته باشد. باشگاه مشتریان زمانی خوب و موثر است که برای هر دو طرف سودآور باشد.
اگر باشگاه مشتریان خود را کاملاً با تخفیف های بالا و نامعقول ایجاد کنید، نه تنها پس از مدتی ضرر خواهید کرد، بلکه باعث می شوید مشتریان خود نیز به این عادت بد عادت کنند و همیشه انتظار تخفیف های زیادی از شما داشته باشند. بنابراین برای داشتن یک باشگاه مشتریان موفق از ابتدا فرهنگ تخفیف متوازن را برقرار کنید.
چگونه بر نتایج باشگاه مشتریان خود نظارت کنیم؟
- در ابتدای باشگاه مشتریان، زمانی که تعداد کمی از اعضا وجود دارد، می توانید با همه آن ها تلفنی صحبت کنید و نظرات آن ها را دریافت کنید. اما با افزایش تعداد اعضا، دیگر این امکان وجود نخواهد داشت، بنابراین بهتر است روش های دیگری مانند ارسال ایمیل، ایجاد نظرسنجی از مشتریان یا ارسال پیامک را امتحان کنید.
- به محض اینکه اولین عضو به باشگاه مشتریان شما ملحق می شودباید نظارت بر نتایج را آغاز کنید، زیرا نظارت بر نتایج و آگاهی از میزان رضایت اعضای باشگاه مشتریان می تواند به شما در تصمیم گیری های آینده کمک کند و دید خوبی از وضعیت به شما ارائه دهد.
- سپس در صورت نیاز به تغییر یا اصلاح خاصی می توانید سریعا اقدامات لازم را انجام دهید. علاوه بر تمام این مزایا، این باعث می شود اعضای باشگاه احساس خوبی نسبت به شما داشته باشند زیرا به درخواست های آن ها گوش می دهید. همچنین احتمال تبدیل شدن آن ها به مشتریان وفادار شما را افزایش می دهد.
آنچه برای تصمیم گیری نیاز دارید که آیا یک باشگاه مشتریان می خواهید
کدام نوع باشگاه مشتریان برای کسب و کار شما بهتر است؟
مزایا : انگیزه برای ثبت نام و استفاده. قرار است چه چیزی به اعضای خود ارائه دهید؟
یک فرآیند ثبت نام ساده و خوب. اعضا برای استفاده از باشگاه مشتریان و تجربه خرید شخصی باید ثبت نام/ورود کنند. از کدام فرم باید استفاده کنید و مشتریان شما چه مقدار اطلاعات را باید پر کنند؟
صفحه “حساب من” – یک صفحه شخصی برای اعضا با نمای کلی از عضویت. صفحه باید شامل چه ویژگی هایی باشد؟ حداقل باید عملکردهای استاندارد مانند اطلاعات شخصی، رضایت، و نمای کلی سفارش باشد.
باشگاه مشتریان باید قابل مشاهده باشد. چگونه باید در فروشگاه اینترنتی قابل مشاهده باشد؟ چگونه باشگاه مشتریان را بازاریابی کنیم؟
ارتباط بین فروشگاه فیزیکی و فروشگاه اینترنتی. آیا فروشگاه فیزیکی دارید، تجارت نقدی نیز باید بخشی از این مفهوم باشد.
اطلاعاتی که مشتریان در فروشگاه آنلاین می گذارند، یک تجربه خرید شخصی، مرتبط و یکپارچه ایجاد می کند که به شما امکان می دهد از رقبای خود متمایز شوید. تجربه کلی مشتری مهم است.
معرفی باشگاه مشتریان نسیم هزار
نتیجه
در بازار بسیار رقابتی کنونی، باشگاه مشتریان ویژگی است که می تواند شما را از دیگران متمایز کند. با مطالعه این مقاله، می توانید یک باشگاه مشتریان موثر داشته باشید که تجربه مشتری را افزایش می دهد.
در نهایت جذب مشتریان جدید و جلب وفاداری مشتریان قدیمی مهمترین اهدافی است که با ایجاد یک باشگاه مشتریان می توانید به آن ها برسید. باشگاه مشتریان باید طوری طراحی شود که منحصر به فرد بودن فروشگاه آنلاین شما را منعکس کند.
هارمونیک وب
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
هارمونیک وب
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
هارمونیک وب
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.